Φιλική Ιστοσελίδα

Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

Στατιστικά και Προβλέψεις για το online στοίχημα και τζόγο στην Ελλάδα

Posted by Betman on 12:47

Με την πρόβλεψη πως οι παίκτες του διαδικτυακού τζόγου θα κατευθυνθούν προς το κομμάτι της αγοράς που δεν έχει πάρει άδεια, εφόσον εφαρμοσθεί μια υπερβολικά περιορισμένη διαδικασία αδειοδότησης των bookmakers, κλείνει η πιο πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε το Δεκέμβρη του 2012 από την GamblingData σχετικά με την πρόβλεψη του διαδικτυακού τζόγου στην Ελλάδα. Μετά την ανάλυση των προβλέψεων και των στατιστικών δεδομένων του 2011 για τον τζόγο στην Ελλάδα, η νέα μελέτη αφορά τις εξελίξεις και τις προβλέψεις της αγοράς του διαδικτυακού τζόγου σε Γερμανία, Σουηδία κι Ελλάδα, με τις 6 εκ των 27 σελίδων να αναφέρονται στη χώρα μας.

Online στοίχημα στην Ελλάδα

esoda-stoixima-online-ellada-provlepsi

Ήδη από τη εισαγωγή γίνεται ξεκάθαρο πως οι προβλέψεις της GamblingData μιλούν για μια πλήρως ρυθμισμένη αγορά με τον ΟΠΑΠ να διατηρεί το μονοπώλιο εντός Ελλάδας. Σύμφωνα και με δηλώσεις αξιωματούχων, σκοπό της κυβέρνησης δείχνει να αποτελεί η παύση της λειτουργίας των εταιριών διαδικτυακού τζόγου εντός συνόρων, αφού ο ΟΠΑΠ προβλέπεται να κατέχει το μονοπώλιο στα προϊόντα διαδικτυακού τζόγου, πλην καζίνο και πόκερ. Ωστόσο η GamblingData αναμένει πως αρκετές από τις εταιρίες θα εξακολουθήσουν να δέχονται στοιχήματα από την Ελληνική αγορά, στηριζόμενοι στο επιχείρημα πως ο Ελληνικός νόμος περί τυχερών παιγνίων δε συμμορφώνεται με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αν και στην προηγούμενη μελέτη η GamblingData σύγκρινε την Ιταλική αγορά με την Ελληνική όσον αφορά τη βιομηχανία του τζόγου, στην πρόσφατη έρευνα φέρνει τη Γαλλία ως μέτρο σύγκρισης. Τόσο η Ελλάδα όσο και η Γαλλία επιτρέπουν τη λειτουργία ελάχιστων εταιριών online στοιχήματος: μόλις 11 στη Γαλλία όταν στην Ιταλία είναι πάνω από 50. Επιπλέον και στις δύο χώρες υπάρχει έντονο το φαινόμενο του μονοπωλίου (Francaise Des Jeux στη Γαλλία, ΟΠΑΠ στην Ελλάδα), το οποίο δύναται να προωθήσει το διαδικτυακό προϊόν μέσω των ήδη υπαρχόντων καταστημάτων.

Η Γαλλία επιβάλλει 8.5% φόρο επί του τζίρου στους online bookmakers που στην ουσία είναι αρκετά παρόμοιος με την προτεινόμενη φορολόγηση εκ μέρους της Ελλάδας: 30% φόρο στα μεικτά έσοδα και 10% στα κέρδη των παικτών. Εντούτοις τα στοιχεία δείχνουν πως η αναμενόμενη αγορά του διαδικτυακού στοιχήματος στην Ελλάδα θα είναι η μίση σε σχέση με το αντίστοιχο μέγεθος της Γαλλικής αγοράς, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η διαφορά στο φορολογικό καθεστώς, τα περιθώρια κέρδους των εταιριών και οι «γκρι» (μη αδειοδοτημένη) αγορά. Με βάση τα δημογραφικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα τον 5.5 φορές μεγαλύτερο ενήλικο πληθυσμό της Γαλλίας, το κατά 24.5% μεγαλύτερο μέσο εισόδημα ανά νοικοκυριό και την κατά 12.8% ευρύτερη πρόσβαση στο διαδίκτυο, η αγορά της Ελλάδας θα είναι σημαντικά μικρότερη της Γαλλίας.

Όμως αυτό το «μειονέκτημα» της Ελληνικής αγοράς έρχεται να καλύψει εν μέρει η τάση του Έλληνα παίκτη να τζογάρει σχεδόν 2.5 φορές περισσότερα ενός Γάλλου!

Διαφήμιση online bookmakers

Η GamblingData δεν έχει ακόμα εικόνα για τους περιορισμούς στη διαφήμιση των bookmakers εντός Ελλάδας, αν και η ΕΕΕΠ έχει υποδείξει πως θα υπάρξουν ποινικές κυρώσεις στις εταιρίες στοιχημάτων που θα προσφέρουν το προϊόν τους στην Ελληνική αγορά. Την ίδια στιγμή, το αντίστοιχο καθεστώς στη Γαλλία εφαρμόζει ελάχιστους κανόνες σχετικά με τη διαφήμιση των online bookmakers.

Προσφορά και ζήτηση

Η Ελλάδα μοιάζει να ενδιαφέρεται κυρίως για την προσφορά παρά για τη ζήτηση των προϊόντων του διαδικτυακού τζόγου. Σύμφωνα με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, οι περιορισμοί εφαρμόζονται στο τι θα επιτρέπεται να προσφέρει μια εταιρία στοιχήματος, παρά στη δραστηριότητα του πελάτη. Στη Γαλλία για παράδειγμα αρκετή συζήτηση έγινε σχετικά με τους περιορισμούς κατά το άνοιγμα ενός λογαριασμού και τον περιορισμό συγκεκριμένων ειδών στοιχήματος. Επιπλέον με δεδομένο ότι ο ΟΠΑΠ δε θα προσφέρει παιχνίδια πόκερ ή καζίνο κατά την εκκίνηση της διαδικτυακής του δραστηριότητας, θα περιορίσει ακόμα περισσότερο την προσφορά προϊόντων του, κάτι το οποίο δε συνέβη για τις Γαλλικές εταιρίες, οι οποίες αμέσως επωφελήθηκαν από την προσφορά ποικίλλων προϊόντων προς τους παίκτες, εκμεταλλευόμενοι περαιτέρω την ευκαιρία που τους δόθηκε προσελκύοντας τους παίκτες του στοιχήματος να συνεχίσουν να στοιχηματίζουν σε άλλα προϊόντα.

Όπως και στη Γαλλία, η GamblingData προβλέπει πως λόγω της υπερφορολόγησης οι πελάτες θα οδηγηθούν προς την «παράνομη» αγορά των μη αδειδοτημένων εταιριών, περιορίζοντας επιπλέον το μέγεθος της πλήρως ρυθμισμένης αγοράς.
Καθοριστικό στατιστικό στοιχείο για την προσέλκυση παικτών στη νόμιμη αγορά του στοιχήματος αποτελούν τα περιθώρια κέρδους (με βάση τα οποία καθορίζονται για παράδειγμα οι αποδόσεις των στοιχημάτων – μεγάλος φόρος, μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους για να απορροφηθεί ο φόρος, μικρότερες αποδόσεις). Η GamblingData προβλέπει περιθώριο κέρδους προ φόρων για τον ΟΠΑΠ στο 20.6% που θα οδηγήσει στο 61.2% των παικτών να κατευθυνθούν προς την «γκρι» περιοχή της αγοράς του στοιχήματος (με τη χειρότερη πρόβλεψη να μιλά για 71.2%!). Οδηγό αποτέλεσε το παράδειγμα της Γαλλίας όπου το 17% του περιθωρίου κέρδους των νόμιμων εταιριών, έσπρωξε πάνω από μισούς παίκτες προς τις μη αδειοδοτημένες εταιρίες.

senaria-stoixima-online-ellada

Online καζίνο και φρουτάκια στην Ελλάδα

Η GamblingData τονίζει αρκετές φορές στη μελέτη που δημοσίευσε τη διαρκή αβεβαιότητα που επικρατεί στην Ελλάδα, τόσο σε πολιτικό επίπεδο όσο και συγκεκριμένα στη διαδικασία της παροχής των αδειών για το διαδικτυακό στοίχημα. Έτσι με κάθε επιφύλαξη προβλέπει πως η αγορά των online καζίνο και των λοιπών παιχνιδιών θα ακολουθήσει κατά πάσα πιθανότητα το παράδειγμα της Ιταλίας, αν και τα φρουτάκια θα κάνουν πολύ πιο γρήγορη είσοδο στην αγορά, των οποίων η εγκατάσταση καθυστέρησε έως και 18 μήνες στην περίπτωση της Ιταλίας! Παρόλα αυτά και εξαιρώντας τα φρουτάκια, η Ελληνική αγορά των online καζίνο και λοιπών παιγνίων είναι μόλις το 11% του αντίστοιχου μεριδίου της Ιταλικής αγοράς. Με απλά λόγια οι Ιταλοί έχουν μεγαλύτερη τάση να ποντάρουν σε τέτοιου είδους παιχνίδια συγκριτικά με τους Έλληνες.
Αβεβαιότητα επίσης επικρατεί σχετικά με περιορισμούς κατά το άνοιγμα online λογαριασμών, κατά την υποβολή στοιχημάτων, όπως επίσης και για τη διαφήμιση των προϊόντων. Γενικά θα διαβάσει κανείς πολλές φορές τις λέξεις «αβεβαιότητα» και «θολό τοπίο» στη μελέτη της GamblingData για την Ελλάδα.

esoda-online-casino-ellada-provlepsi

Στην περίπτωση των online καζίνο, το περιθώριο κέρδους εκτιμάται στα 3.8% για της νόμιμες εταιρίες που θα δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα (3% στην Ιταλία), με το 16.4% να προβλέπεται πως θα κατευθυνθεί προς την «γκρι» περιοχή της αγοράς (10% στην Ιταλία). Δυσκολίες συνάντησε η GamblingData στις προβλέψεις της λόγω της ιδιαιτερότητας του φορολογικού καθεστώτος και κυρίως της επιβολής 10% φόρου στα καθαρά κέρδη των παικτών, μέτρο που περιπλέκει την κατάσταση.

senaria-online-casino-ellada

Ο φόρος στα καθαρά κέρδη των παικτών θα εφαρμοστεί ανά «παικτική συνεδρία» σε online καζίνο, παιγνίων και πόκερ. Η παικτική συνεδρία ορίζεται ως η περίοδος μεταξύ σύνδεσης κι αποσύνδεσης του παίκτη από μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα διαδικτυακού τζόγου.

Online πόκερ στην Ελλάδα

Και πάλι η αβεβαιότητα και η μη δυνατή πρόβλεψη για το χρονοδιάγραμμα παροχής αδειών σχετικά με το διαδικτυακό τζόγο στην Ελλάδα, οδηγεί την GamblingData να δώσει μια σχετική μόνο ιδέα για το τι περιμένει να συμβεί στην αγορά του online πόκερ στην Ελλάδα. Οι αναλυτές συγκρίνουν την περίπτωση της Ελλάδας με τη Γαλλία όσον αφορά το πόκερ, αφού προβλέπουν πως ο φόρος 30% στα μεικτά έσοδα των εταιριών σε συνδυασμό με το φόρο 10% στα κέρδη των παικτών θα ισοδυναμεί με το φόρο 2% επί του τζίρου που επιβάλλει η Γαλλία στα cash games του πόκερ.

esoda-online-poker-ellada-provlepsi

Κατά την εκκίνηση της προσφοράς του online poker στους Έλληνες παίκτες, οι αναλύσεις προβλέπουν πως η Ελληνική αγορά του πόκερ είναι 12 φορές μικρότερη εκείνης της Γαλλίας. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, το online πόκερ αποτελεί μόλις το 10% του διαδικτυακού τζόγου της Ελλάδας! Οι υπολογισμοί εδώ δείχνουν και πάλι όμως την τάση των Ελλήνων να τζογάρουν περισσότερο από τους Ευρωπαίους, αφού ο μέσος όρος κατανάλωσης χρημάτων στο online πόκερ ανά Έλληνα κάτοικο είναι περίπου ο μισός εκείνου στη Γαλλία, με τον πληθυσμό της τελευταίας να είναι σημαντικά πολλαπλάσιος της πρώτης.

Τέλος σχετικά με το μερίδιο της αγοράς που προβλέπεται πως θα κατευθυνθεί προς τις εταιρίες πόκερ που δε θα αποκτήσουν άδεια, αυτό αναμένεται να κυμανθεί στο 27.6% (Γαλλία 10%) με το περιθώριο κέρδους προ φόρων να εκτιμάται στο 5.4% (Γαλλία 4%).

senaria-online-poker-ellada

Συμπεράσματα για το διαδικτυακό τζόγο στην Ελλάδα

Μέσω των μελετών της GamblingData διαπιστώνει κανείς πως:
  1. Το online στοίχημα αποφέρει τα περισσότερα έσοδα (περίπου 100εκ. ευρώ), με τα φρουτάκια/online καζίνο (70-80εκ. ευρώ) και πόκερ (35εκ. ευρώ) να έρχονται στη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα.
  2. Τα κέρδη των online καζίνο προβλέπεται πως θα σημειώσουν σταθερή αύξηση από τα 51εκ. ευρώ το 2012 στα 81εκ. το 2014, ενώ τα κέρδη των πόκερ και στοιχήματος θα παραμείνουν περίπου αμετάβλητα (το 2014 λόγω Παγκοσμίου Κυπέλλου τα έσοδα από στοίχημα αναμένεται ωστόσο να αυξηθούν κατά 10% έναντι του 2013).
  3. Η υπερφορολόγηση έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των περιθωρίων κέρδους από πλευράς εταιριών, κάτι που οδηγεί μεγάλο μερίδιο των παικτών να κυνηγήσουν την τύχη τους στην παράνομη αγορά.
  4. Δεν έχει ξεκαθαρίσει τι ακριβώς θα συμβεί σχετικά με το διαδικτυακό τζόγο στην Ελλάδα και τις πολυαναμενόμενες άδειες, αν και όλα δείχνουν πως ο ΟΠΑΠ θα διατηρήσει το μονοπώλιο και στην αγορά του διαδικτύου, τουλάχιστον όσον αφορά το διαδικτυακό στοίχημα.
  5. Οι Έλληνες έχουν τάση να ξοδεύουν πολλαπλάσια χρήματα στον τζόγο σε σχέση με άλλους Ευρωπαίους, καθιστώντας την Ελληνική αγορά ιδιαίτερα ελκυστική στις εταιρίες, παρόλο το μικρότερο μέγεθός της.
  6. Τα παιχνίδια των online καζίνο ήδη γνωρίζουν άνοδο και η δημοτικότητά τους αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω.
  7. Το online πόκερ φαίνεται να προσεγγίζει το μέγιστο βαθμό διείσδυσης στην Ελληνική αγορά.
πηγή  :  GamblingData
             www.stoiximaonline.com

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site